Ostatnio dużo się pisze o
planowanej nowelizacji kodeksu karnego. W mojej ocenie wpłynie ona znacząco na wzrost
rynku usług compliance.
Strona Kancelarii i blog o Compliance, Sygnalistach, RODO, GDPR, prawie gospodarczym, zarządzaniu, zamówieniach in house i paru innych ciekawych rzeczach
środa, 15 czerwca 2016
niedziela, 5 czerwca 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 8
Kontynuując omawianie zagadnień
związanych z finansowaniem publicznego transportu zbiorowego chciałbym dziś
pokrótce omówić kwestie rekompensaty przy umowie koncesji lub umowy
powierzeniowej w formie koncesji.
piątek, 3 czerwca 2016
Odpowiedzialność w Internecie
W czasach studiów bardzo
interesowałem się m.in. prawem internetowym, co spowodowało m.in., że tematem
mojej pracy magisterskiej były „Przestępstwa komputerowe”. Po studiach
planowałem doktoryzować się z prawnej ochrony danych i informacji, jednak moja
kariera zawodowa prawnika ułożyła się inaczej. Zawsze jednak z uwagą śledziłem
tą tematykę.
poniedziałek, 16 maja 2016
Trzeba być zacnym
Od kilkunastu lat obserwuję zmiany w spółkach, organach administracji oraz pojawianie się i dojrzewanie różnych narzędzi zarządczych lub prawnych zwiększających bezpieczeństwo prawne i minimalizujące ryzyka.
czwartek, 12 maja 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 7
Zagadnienie finansowania
przewozów to temat morze. Ograniczę się do poruszenia tego zagadnienia tylko
pod względem prawnym. Dzisiaj chciałbym napisać pokrótce na czym polega
finansowanie. W kolejnych artykułach poruszę inne zagadnienia, w tym zagadnienie
rekompensaty.
czwartek, 5 maja 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 6
Ostatnio byłem mocno zajęty, ale
czas na kolejną cześć cyklu.
Często słyszę pytanie: „na czym
polega zarządzanie publicznym transportem zbiorowym przez organizatora?”.
środa, 20 kwietnia 2016
Zmiany Prawa Zamówień Publicznych
W związku z obowiązywaniem od dnia 18 kwietnia br dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26
lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę
2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą klasyczną ” oraz przepisy dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w
sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych,
uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str.
243, z późn. zm.) oraz faktem, że Ustawodawca nie zdążył znowelizować ustawy Prawo Zamówień Publicznych radzę zapoznać się z Komunikatem Urzędu Zamówień Publicznych:
środa, 13 kwietnia 2016
Obowiązek publikacji ogłoszenia o zamiarze powierzenia (udzielenia zamówienia in house)
Zarówno rozporządzenie (WE) nr
1370/2007 jak i ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na
Organizatora obowiązek publikacji
ogłoszenia o zamiarze rozpoczęcia procedury przetargowej albo o zamiarze
bezpośredniego przyznania zamówienia.
Porównując obydwie regulacje można zauważyć
drobne różnice.
wtorek, 22 marca 2016
Zarządzanie zgodnością i ryzykiem w spółkach giełdowych
Dzisiaj miałem przyjemność brać udział w szkoleniu
"Zarządzanie zgodnością i ryzykiem
w spółkach giełdowych"
Na szkoleniu omówiono następujące zagadnienia:
- nowe wymagania sprawozdawcze
dla spółek giełdowych (MAR),
- dobre praktyki spółek
giełdowych 2016 - co nowego, co pozostało,
- koszty i korzyści, szanse i
zagrożenia,
- ryzyko niezgodności – temat
aktualny,
- integracja systemów governance- risk –
compliance,
- systemowość i asystemowość w
organizacji,
- modele i standardy compliance
oraz zarządzania ryzykiem,
- jak wdrożyć skuteczny model
zarządzania zgodnością,
- jak poprawić zagadnienia GRC w spółce.
Warto zapamiętania jest jedno zdanie:
"Wydatki na obsługę prawną czy compliance to nie koszt. To inwestycja w bezpieczeństwo."
poniedziałek, 14 marca 2016
Compliance - definicje
Ostatnio stwierdziłem, że poprzeglądam sobie słowniki, a oto rezultat mego czytania (wraz z podaniem tytułu słownika i autora).
Na marginesie naprawdę nie możemy używać słówek polskich zamiast angielskich.
Na marginesie naprawdę nie możemy używać słówek polskich zamiast angielskich.
czwartek, 10 marca 2016
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 2016 r. sygn. akt K 47/15
Wierzę w to że trzeba:
1) przestrzegać prawa i zasad.,
2) postępować etycznie,
3) Demokracja nie jest idealnym ustrojem ale lepszego nie ma.
Kiedy większość sejmowa ostentacyjnie łamie Konstytucję, za nic ma zasadę trójpodziału władzy i niezalezność sądownictwa, nie mogę milczeć. Etyka mi nie pozwala.
Dlatego, mimo że wykracza to poza tematykę tego bloga poniżej publikuję wyciąg z wyroku TK z dnia 9 marca 2016 r., wydanego w sprawie rozpoznanej pod sygnaturą akt K 47/15. Cały wyrok dostępny jest tutaj.
1) przestrzegać prawa i zasad.,
2) postępować etycznie,
3) Demokracja nie jest idealnym ustrojem ale lepszego nie ma.
Kiedy większość sejmowa ostentacyjnie łamie Konstytucję, za nic ma zasadę trójpodziału władzy i niezalezność sądownictwa, nie mogę milczeć. Etyka mi nie pozwala.
Dlatego, mimo że wykracza to poza tematykę tego bloga poniżej publikuję wyciąg z wyroku TK z dnia 9 marca 2016 r., wydanego w sprawie rozpoznanej pod sygnaturą akt K 47/15. Cały wyrok dostępny jest tutaj.
niedziela, 6 marca 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 5
Jak pisałem w poprzedniej części
cyklu niezbędne elementy umowy określa:
1) art.4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007,
2) art. 25 ust 2 i ust 3 ustawy o publicznym
transporcie zbiorowym.
piątek, 4 marca 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 4
Jak pisałem w poprzedniej części
cyklu maksymalny okres umowy
określa:
1) art.4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007,
2) art. 25 ust 2 oraz art. 27 ust 1. ustawy o publicznym
transporcie zbiorowym.
Dziś chciałbym rozwinąć ten temat.
środa, 24 lutego 2016
Compliance słów kilka - część trzecia
Ostatnio przyszło mi coś takiego do głowy:
"tam gdzie panuje etyka niepotrzebne są spisane prawa
tam gdzie nie ma wogóle etyki, nawet najlepsze i najdokładniejsze prawa nie pomogą".
wtorek, 16 lutego 2016
Jak udzielić zamówienie in house?
Często słyszę pytanie „Panie
Mecenasie, jak możemy powierzyć spółce A usługi polegające na .....?”.
Odpowiedzi na te i inne pytanie
udzielam wraz ze specjalistami ds. pomocy publicznej, ekonomistami, audytorami itd.
w trakcie odpłatnych szkoleń.
Nadmienię tylko, że w trakcie procesu
powierzania usług niezbędna będzie m.in.:
- ocena spełnienia przesłanek
podmiotu wewnętrznego,
- przygotowanie projektów uchwał
oraz projektu umowy,
- audyt mający na celu określenie
kwoty rekompensaty na następny rok.
Następnie w latach następnych
niezbędny będzie m.in. audyt rozliczeniowy mający na celu określenie
prawidłowości kalkulacji rekompensaty w roku poprzednim oraz audyt mający na
celu określenie kwoty rekompensaty na następny rok.
niedziela, 7 lutego 2016
ZAKAZ FINANSOWANIA SKOŚNEGO I ZAGADNIENIA POWIĄZANE
Jak informowałem we wcześniejszym
poście przeważająca cześć działalności
podmiot wewnętrzny musi być prowadzona w ramach powierzonej działalności. Część
prawników uważa, że na rzecz podmiotu lub podmiotów kontrolujących podmiot
wewnętrzny.
Należy więc uznać, że poza
działalnością powierzoną podmiot
wewnętrzny może prowadzić inną działalność (jak pisałem wcześniej powinna mieć
ona charakter marginalny, a część doktryny uważa, że ponadto musi być związana
z działalnością powierzoną podmiotu wewnętrznego). Pojawia się pytanie jaki
wpływ ma dochód z takiej działalności na rekompensatę.
poniedziałek, 25 stycznia 2016
Rekompensata za powierzone usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego a VAT
W trakcie swojej praktyki,
spotykam się z takim pytaniem: „Czy rekompensata za realizację powierzonych usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego będzie stanowiła obrót podlegający
VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu?”.
poniedziałek, 18 stycznia 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 3
Dzisiaj zgodnie z obietnicą
chciałbym napisać parę słów na temat wyboru operatora przez organizatora.
Zgodnie z art. 19 ustawy o
publicznym transporcie zbiorowym, organizator:
1.
dokonuje wyboru operatora w trybie:
1)
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z
późn. zm.) albo
2)
ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty
budowlane lub usługi (Dz. U. z 2015 r. poz. 113) albo
3)
bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadkach o których mowa w art.
22 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
2. może realizować przewozy w ramach publicznego
transportu zbiorowego w formie samorządowego zakładu budżetowego.
czwartek, 14 stycznia 2016
Czy podmiot wewnętrzny może startować w przetargach?
Ostatnio usłyszałem takie
pytanie: „Panie Mecenasie, nasza spółka ma powierzenie Rozporządzenia (WE) nr
1370/2007, czy możemy samodzielnie albo za pośrednictwem spółki córki startować
w przetargu na świadczenie usług publicznych w zakresie Pasażerskiego
transportu publicznego w innym mieście?”.
środa, 6 stycznia 2016
Publiczny transport zbiorowy cz. 2
Kto jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego?
Definicja legalna brzmi: „-
właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw
transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na
danym obszarze; organizator publicznego transportu zbiorowego jest
"właściwym organem", o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE)
nr 1370/2007”.
Do zadań organizatora należy:
1) planowanie rozwoju transportu;
2) organizowanie publicznego
transportu zbiorowego;
3) zarządzanie publicznym transportem
zbiorowym.
wtorek, 5 stycznia 2016
Restrukturyzacja przedsiębiorstw cz. 2
W ostatnim poście pisałem o
restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Natomiast w listopadzie
informowałem o wejściu w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. ustawy z dnia 15 maja
2015 r. Prawo
restrukturyzacyjne.
Przedmiotowa ustawa reguluje:
1) zawieranie
przez dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością układu z
wierzycielami oraz skutki układu;
2) przeprowadzanie
działań sanacyjnych.
Subskrybuj:
Posty (Atom)