czwartek, 12 maja 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 7



Zagadnienie finansowania przewozów to temat morze. Ograniczę się do poruszenia tego zagadnienia tylko pod względem prawnym. Dzisiaj chciałbym napisać pokrótce na czym polega finansowanie. W kolejnych artykułach poruszę inne zagadnienia, w tym zagadnienie rekompensaty.

czwartek, 5 maja 2016

środa, 20 kwietnia 2016

Zmiany Prawa Zamówień Publicznych

W związku z obowiązywaniem od dnia 18 kwietnia br dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą klasyczną ” oraz przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, z późn. zm.) oraz faktem, że Ustawodawca nie zdążył znowelizować ustawy Prawo Zamówień Publicznych radzę zapoznać się z  Komunikatem Urzędu Zamówień Publicznych:

środa, 13 kwietnia 2016

Obowiązek publikacji ogłoszenia o zamiarze powierzenia (udzielenia zamówienia in house)



Zarówno rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 jak i ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na Organizatora  obowiązek publikacji ogłoszenia o zamiarze rozpoczęcia procedury przetargowej albo o zamiarze bezpośredniego przyznania zamówienia.
Porównując obydwie regulacje można zauważyć drobne różnice.

wtorek, 22 marca 2016

Zarządzanie zgodnością i ryzykiem w spółkach giełdowych

Dzisiaj miałem przyjemność brać udział w szkoleniu "Zarządzanie zgodnością i ryzykiem w spółkach giełdowych"


Na szkoleniu omówiono następujące zagadnienia:
- nowe wymagania sprawozdawcze dla spółek giełdowych (MAR),
- dobre praktyki spółek giełdowych 2016 - co nowego, co pozostało,
- koszty i korzyści, szanse i zagrożenia,
- ryzyko niezgodności – temat aktualny,
- integracja systemów governance- risk – compliance,
- systemowość i asystemowość w organizacji,
- modele i standardy compliance oraz zarządzania ryzykiem,
- jak wdrożyć skuteczny model zarządzania zgodnością,
- jak poprawić zagadnienia GRC w spółce.

Warto zapamiętania jest jedno zdanie:
"Wydatki na obsługę prawną czy compliance to nie koszt. To inwestycja w bezpieczeństwo."
 

poniedziałek, 14 marca 2016

Compliance - definicje

Ostatnio stwierdziłem, że poprzeglądam sobie słowniki, a oto rezultat mego czytania (wraz z podaniem tytułu słownika i autora).
Na marginesie naprawdę nie możemy używać słówek polskich zamiast angielskich.

czwartek, 10 marca 2016

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 2016 r. sygn. akt K 47/15

Wierzę w to że trzeba:
1) przestrzegać prawa i zasad.,
2) postępować etycznie,
3) Demokracja nie jest idealnym ustrojem ale lepszego nie ma.

Kiedy większość sejmowa ostentacyjnie łamie Konstytucję, za nic ma zasadę trójpodziału władzy i niezalezność sądownictwa, nie mogę milczeć. Etyka mi nie pozwala.
Dlatego, mimo że wykracza to poza tematykę tego bloga poniżej publikuję wyciąg z wyroku TK z dnia 9 marca 2016 r., wydanego w sprawie rozpoznanej pod sygnaturą akt K 47/15. Cały wyrok dostępny jest tutaj.

niedziela, 6 marca 2016

piątek, 4 marca 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 4



Jak pisałem w poprzedniej części cyklu maksymalny okres umowy określa:
1) art.4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007,
2) art. 25 ust 2 oraz art. 27 ust 1. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Dziś chciałbym rozwinąć ten temat.

środa, 24 lutego 2016

Compliance słów kilka - część trzecia

Ostatnio przyszło mi coś takiego do głowy:
"tam gdzie panuje etyka niepotrzebne są spisane prawa
tam gdzie nie ma wogóle etyki, nawet najlepsze i najdokładniejsze prawa nie pomogą".

wtorek, 16 lutego 2016

Jak udzielić zamówienie in house?



Często słyszę pytanie „Panie Mecenasie, jak możemy powierzyć spółce A usługi polegające na .....?”.

Odpowiedzi na te i inne pytanie udzielam wraz ze specjalistami ds. pomocy publicznej, ekonomistami, audytorami itd. w trakcie odpłatnych szkoleń.

Nadmienię tylko, że w trakcie procesu powierzania usług niezbędna będzie m.in.:
- ocena spełnienia przesłanek podmiotu wewnętrznego,
- przygotowanie projektów uchwał oraz projektu umowy,
- audyt mający na celu określenie kwoty rekompensaty na następny rok.

Następnie w latach następnych niezbędny będzie m.in. audyt rozliczeniowy mający na celu określenie prawidłowości kalkulacji rekompensaty w roku poprzednim oraz audyt mający na celu określenie kwoty rekompensaty na następny rok.
 


niedziela, 7 lutego 2016

ZAKAZ FINANSOWANIA SKOŚNEGO I ZAGADNIENIA POWIĄZANE



Jak informowałem we wcześniejszym poście przeważająca cześć  działalności podmiot wewnętrzny musi być prowadzona w ramach powierzonej działalności. Część prawników uważa, że na rzecz podmiotu lub podmiotów kontrolujących podmiot wewnętrzny.

Należy więc uznać, że poza działalnością powierzoną  podmiot wewnętrzny może prowadzić inną działalność (jak pisałem wcześniej powinna mieć ona charakter marginalny, a część doktryny uważa, że ponadto musi być związana z działalnością powierzoną podmiotu wewnętrznego). Pojawia się pytanie jaki wpływ ma dochód z takiej działalności na rekompensatę. 

poniedziałek, 25 stycznia 2016

Rekompensata za powierzone usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego a VAT



W trakcie swojej praktyki, spotykam się z takim pytaniem: „Czy rekompensata za realizację powierzonych usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego będzie stanowiła obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu?”.

poniedziałek, 18 stycznia 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 3


Dzisiaj zgodnie z obietnicą chciałbym napisać parę słów na temat wyboru operatora przez organizatora.
 
Zgodnie z art. 19 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, organizator:
1.        dokonuje wyboru operatora w trybie:
1)        ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z  późn. zm.) albo
2)        ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2015 r. poz. 113) albo
3)        bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadkach o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
2.     może realizować przewozy w ramach publicznego transportu zbiorowego w formie samorządowego zakładu budżetowego.

czwartek, 14 stycznia 2016

Czy podmiot wewnętrzny może startować w przetargach?



Ostatnio usłyszałem takie pytanie: „Panie Mecenasie, nasza spółka ma powierzenie Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, czy możemy samodzielnie albo za pośrednictwem spółki córki startować w przetargu na świadczenie usług publicznych w zakresie Pasażerskiego transportu publicznego w innym mieście?”.

środa, 6 stycznia 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 2



Kto jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego?
Definicja legalna brzmi: „- właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze; organizator publicznego transportu zbiorowego jest "właściwym organem", o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 1370/2007”.

Do zadań organizatora należy:
1) planowanie rozwoju transportu;
2) organizowanie publicznego transportu zbiorowego;
3) zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

wtorek, 5 stycznia 2016

Restrukturyzacja przedsiębiorstw cz. 2



W ostatnim poście pisałem o restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Natomiast w listopadzie informowałem o wejściu w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne.

Przedmiotowa ustawa reguluje:
1) zawieranie przez dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością układu z wierzycielami oraz skutki układu;
2) przeprowadzanie działań sanacyjnych.