W
załączniku do Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego
i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG)
nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 określono wysokość maksymalną rekompensaty:
„2.
Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi
finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy
negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych
wywiera na koszty i przychody podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten
oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu
świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem, jaki istniałby w przypadku
nie wypełniania zobowiązani a z tytułu świadczenia usług publicznych. Aby obliczyć
wynik finansowy netto, właściwy organ kieruje się następującym systemem obliczania:
koszty
poniesione w związku ze zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych
lub pakietem takich zobowiązań nałożonym przez właściwy organ/właściwe organy i
zawartym w umowie o świadczenie usług publicznych lub w zasadzie ogólnej,
minus
wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na sieci obsługiwanej w ramach
danego (-ych) zobowiązania (zobowiązań) z tytułu świadczenia usług publicznych,
minus
przychody taryfowe i jakiekolwiek inne przychody wygenerowane podczas
wypełniania danego zobowiązania lub zobowiązań z tytułu świadczenia usług
publicznych,
plus
rozsądny zysk,
równa
się wynik finansowy netto.”.