czwartek, 29 marca 2018

Spokojnych, rodzinnych i zdrowych Świąt Wielkanocnych oraz ciekawostki z prawa handlowego i nie tylko cz. 7



Drodzy Czytelnicy, obecni i przyszli :-)

Drodzy Klienci mojej Kancelarii Radcy Prawnego :-)

Mam nadzieję, że wszyscy będziemy mieli spokojne, rodzinne i zdrowe Święta Wielkanocne :-)

Oczywiście nie byłbym sobą, gdybym skończył tego posta tylko na życzeniach :-)

Na INFOR.PL mogą Państwo przeczytać mój najnowszy artykuł o ustawie o jawności życia publicznego (LINK).

Przy okazji pochwalę się, że zostałem ekspertem INFOR.PL. (LINK)

Oczywiście nadal będę też publikował dla was na niniejszym blogu :-)

Jakbyście chcieli przejrzeć orzecznictwo SN lub biuletyny SN to oto macie linki :-) 

Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną: "Nowe podejście do badania konfliktu interesów" (LINK). Polecam lekturę. 

A teraz ciekawostki z prawa handlowego i nie tylko - odcinek nr 7

Niby rzecz oczywista. Członek Zarządu spółki z o.o. ponosi odpowiedzialność za długi niewypłacalnej Spółki gdy nie zgłosił w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości Spółki. Sąd Najwyższy doprecyzował, w uchwale z dnia 1 grudnia 2017 r. III CZP 65/17, że  ten nasz członek zarządu ponosi odpowiedzialność, nawet wtedy, gdy zgłoszony przez niego wniosek o ogłoszenie upadłości Spółki zostałby oddalony na tej podstawie, że majątek spółki nie wystarczyłby na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego lub wystarczyłby jedynie na zaspokojenie tych kosztów.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, powstała w związku z likwidacją zakładu budżetowego, realizującego zadania gminy w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi jej własność, nie wstępuje w miejsce gminy w charakterze wynajmującego w stosunki najmu lokali mieszkalnych znajdujących się na nieruchomości, która nie została wniesiona jako wkład do spółki. Taka spółka nie wstępuje też w stosunki najmu lokali mieszkalnych w charakterze wynajmującego na podstawie zawartej z gminą umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy. (uchwała z dnia 15 grudnia 2017 r., III CZP 81/17).

Świadomie korzysta z wyrządzonej drugiemu szkody (art. 422 k.c.) ten, kto wie, że odnosi korzyść z cudzego czynu niedozwolonego. (uchwała z dnia 21 grudnia 2017 r., III CZP 89/17).

Wadium podlegało zatrzymaniu na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 18 października 2014 r. (jedn.tekst: Dz.U. z 2013 r., poz. 907) także wtedy, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie złożył dokumenty lub oświadczenia, ale z ich treści nie wynikało potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 tej ustawy. (uchwała z dnia 22 czerwca 2017 r., III CZP 27/17).

Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, mandat członka zarządu wygasa w terminie przewidzianym w art. 202 § 1 k.s.h., także wtedy, gdy według uchwały wspólników powołanie nastąpiło na czas nieokreślony. (wyrok z dnia 29 kwietnia 2016 r., I CSK 18/15).

Umowa opcji jest umową nienazwaną, której strony mogą nadać postać ofertową albo postać umowy przedwstępnej. (wyrok z dnia 5 maja 2016 r., II CSK 470/15).

 







czwartek, 22 marca 2018

Obowiązki organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego na gruncie projektu ustawy o jawności życia publicznego

Dzisiaj chciałbym Państwu polecić mój artykuł "Obowiązki organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego na gruncie projektu ustawy o jawności życia publicznego", który został opublikowany w lutowym wydaniu Biuletynu Komunikacji Miejskiej nr 147.

Z artykułu będą się mogli Państwo dowiedzieć o:
1) nowych obowiązkach antykorupcyjnych
2) instytucji sygnalisty
3) rozszerzeniu katalogu osób zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych
4) obowiązku prowadzenia rejestru umów
5) obowiązku udostępniania informacji o wydatkach kartą płatniczą
6) innych zmianach

Życzę miłej lektury.

A o Compliance i RODO jeszcze na pewno napiszę :-)




wtorek, 27 lutego 2018

„Obyś żył w ciekawych czasach” – czyli o publicznym transporcie zbiorowym, RODO, antykorupcji, Compliance, itd. część III

Ostatnio jest tyle ciekawych tematów do zgłębiania i opisywania na blogu.
Niestety brak mi czasu by wszystkie dokładnie opisać.

No ale obiecałem coś a słowa należy dotrzymywać.
Ponieważ mam dużo pracy dziś znowu będzie krótko.
A jakby ktoś miał problemy lub pytania niech dzwoni lub pisze (z ostrożności procesowej :-) przypomnę, że pomoc prawną świadczę odpłatnie, a cena za moje usługi jest ustalana indywidualnie z klientem).
No to po kolei :-)

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano parę dni temu projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (Link). Czytałem. Zmian jest sporo. Najbardziej nie podoba mi się:
1) zmiana definicji komunikacji miejskiej (nie powinno tu się wprowadzać ograniczeń),
2) wprowadzenie zasady, że kryteria wyboru ofert nie mogą być uzależnione od liczby i wieku środków transportu.
Zamiast likwidować wady przedmiotowej ustawy (o czym pisałem już na blogu wielokrotnie), tworzy się nowe wady.
Na razie projekt jest na etapie konsultacji. Miejmy nadzieję, że zmieni się na lepsze.

Na wdrożenie RODO zostały niecałe trzy miesiące. Trwają wytężone prace nad nową ustawą o ochronie danych osobowych (link) i ustawą przepisy wprowadzającą ustawę o ochronie danych osobowych (link). Jeżeli ktoś jeszcze się nie wziął za wdrożenie RODO, to obecnie jest ostatni dzwonek. Obawiam się, że niektóre Spółki lub jednostki administracji publicznej z wdrożeniem adekwatnych rozwiązań już nie zdarzą. Ostrzegam, że samo opracowanie Polityk, procedur i innej papierologii nie wystarczy.

Trwają konsultacje projektu ustawy o jawności życia publicznego (link). Ustawa na pewno nie wejdzie w życie z dniem 1 marca br. co daje Państwu ciut więcej czasu na wdrożenie skutecznych systemów antykorupcyjnych lub systemów zgodności (Compliance). Radzę jednak nie zwlekać.

A przy okazji od 15 marca br. zmieniają się zasady składania sprawozdań finansowych do KRS.
I komu przeszkadzała forma papierowa?


wtorek, 20 lutego 2018

RODO - wieści z frontu


Dawno nie pisałem na blogu.
Za to opublikowałem z Maciejem Fornalczykiem (CEO Comper) trzy artykuły o RODO na Infor.pl:
1) jak wprowadzić RODO,
2) o zarządzaniu ryzykiem,
3) o inspektorze ochrony danych osobowych.

Ostatnio pojawiła się kolejna wersja projektu nowej ustawy o ochronie danych osobowych.
Natomiast cały czas brak nowej wersji projektu ustawy wprowadzającej ustawę o ochronie danych osobowych.

GIODO poinformował, że wdrożenie RODO w Polsce jest zagrożone.

Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza mikro, małych i średnich nadal nie wie co to RODO.

Wiele samorządów zdaje sobie sprawę, że musi się dostosować do RODO. Ale wiele nie znaczy wszystkie.

Wielu specjalistów i przedsiębiorców dostrzega coraz więcej ryzyk i pytań związanych z RODO (ostatnio wyczytałem, że ryzyko i niepewność to dwie różne rzeczy).

A za 2 miesiące trzeba będzie stosować RODO.

A już zbliża się np. tzw. ustawa o jawności życia publicznego, a za horyzontem szykuje się nowa ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych.

Czeka mnie dużo czytania i pracy :-)








piątek, 26 stycznia 2018

FAQ dla przedsiębiorców na temat obowiązków antykorupcyjnych w projektowanej ustawie o jawności życia publicznego



Ponieważ dostaję wiele pytań, zdecydowałem się opracować te małe FAQ dla Przedsiębiorców – zbiór pytań i odpowiedzi. Może podobne opracuję dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych.

Dobra jedziemy:

 

1.      Kiedy ustawa o jawności życia publicznego ma wejść w życie?

 

W dniu 1 marca 2018 r.

 

2.      Czy ustawa nałoży jakieś obowiązki na Przedsiębiorców? Na wszystkich?

 

Ustawa nałoży na Przedsiębiorców będących co najmniej średnim przedsiębiorcą obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych. 

Średni przedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie więcej niż 50, a mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro a nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyła równowartości w złotych 10 milionów złotych a nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

 

3.    Od kiedy Przedsiębiorca mają mieć obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych?

 

Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych od dnia 1 września 2018 r. (po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie).

 

4.      Na czym ma polegać obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych?

 

Poprzez stosowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych rozumie się podejmowanie środków:

a)      organizacyjnych,

b)      kadrowych,

c)      technicznych

mających na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełniania przestępstw korupcyjnych, przez osoby, które działają w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy.

W szczególności:

a)   niedopuszczenie do tworzenia mechanizmów służących finansowaniu kosztów, udzielania korzyści majątkowych i osobistych, w tym korzystania z majątku przedsiębiorstwa,

b)   zapoznawania osób zatrudnionych przez Przedsiębiorcę z zasadami odpowiedzialności za przestępstwa korupcyjne,

c)  umieszczanie w umowach klauzul, stanowiących iż żadna część wynagrodzenia z tytułu wykonania umowy nie zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów udzielania korzyści majątkowych i osobistych,

d)  opracowanie i wdrożenie kodeksu antykorupcyjnego przedsiębiorstwa, jako deklaracji odrzucającej korupcję, podpisanego przez każdego pracownika, współpracownika i inny podmiot gospodarczy działający na rzecz przedsiębiorcy, (we wcześniejszej wersji była mowa o opracowaniu kodeksu etycznego przedsiębiorstwa),

e)   określenie i wdrożenie wewnętrznej procedury i wytycznych dotyczących otrzymywanych prezentów i innych korzyści przez pracowników,

f)      niepodejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie w oparciu o działania korupcyjne

g)  opracowanie i wdrożenie procedur informowania właściwych organów przedsiębiorcy o propozycjach korupcyjnych,

h)  opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur postępowania w sprawie zgłoszenia nieprawidłowości.

 

5.  A co jeżeli Przedsiębiorca nie wypełni lub nienależycie wypełni obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych?

 

Przedsiębiorca, który:

a)      nie opracował wewnętrznych procedur antykorupcyjnych

b)      nie stosuje ich

c)   stosuje wewnętrzne procedury antykorupcyjnie pozornie bądź nieskutecznie i osobie działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy przedstawiono zarzuty popełnienia przestępstwa korupcyjnego (wystarczy przedstawienie zarzutów takiej osobie, nie musi być skazana)

podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 do 10 000 000 zł.

 

Ale to nie koniec sankcji. Przedsiębiorcą, któremu wymierzono ww. karę, przez okres 5 lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia nie może ubiegać się o uzyskanie zamówienia publicznego.

 

O utracie reputacji już nie wspomnę.

 

6.   Nie wiadomo czy ustawa wejdzie w życie 1 marca. Potem mam jeszcze 6 miesięcy. Po co mam się teraz tym zajmować?

 

Jeżeli zajmiesz się tym po 1 marca br. będziesz miał po prostu mniej czasu. A co nagle to po diable.

Opracowanie i wdrożenie procedur zajmuje czas. W zależności od Spółki od kilku do kilkunastu miesięcy. Im później się tym zajmiesz, tym większe ryzyko, że nie zdążysz.

Im szybciej coś trzeba zrobić, tym jest to droższe. Możesz zmniejszyć koszty zajmując się tym teraz.

 

7.     O co chodzi z tymi sygnalistami?


O sygnalistach pisałem TU. Może napiszę jeszcze coś więcej. Na pewno zalecam wdrożenia systemu whistlebrower`ingu (zgłaszania nieprawidłowości)

8.      Czy coś może się zmienić w projekcie ustawy o jawności publicznego?

 

Tak, dlatego zapraszam do śledzenia mego bloga lub profilu na Linkedin

 

9.      Czy członkowie Zarządów Spółek kapitałowych mają się czym przejmować? 

      W końcu karę zapłaci przedsiębiorca – spółka?

 

Jeżeli Zarząd Spółki, nie wykonując swoich obowiązków, dopuści do tego, że Spółka zapłaci karę 10 milionów złotych i przez 5 lat nie będzie mogła startować w przetargach publicznych to według mnie marny będzie los takiego Zarządu. Powinien ponieść odpowiedzialność dyscyplinarną i cywilną.

 

Ponadto takie zachowanie może wyczerpywać znamiona czynu zabronionego z art. 296 kk § 1 (kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5) lub § 1a (kara pozbawienia wolności do lat 3).

 

Członkowie Zarządów Spółek kapitałowych mają się więc chyba jednak czym przejmować.

 

 

10.  Czy Rady Nadzorcze Spółek kapitałowych mają się czym przejmować?

 

Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Jeżeli Zarząd nie wykonuje swych obowiązków i naraża Spółkę na poważne sankcje lub nie daj Boże sam popełnia przestępstwa korupcyjne, a Rada Nadzorcza nie reaguje to sama naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną, cywilna i karną.

 

11.  Panie Mecenasie co robić?

 

Wdrożyć przy pomocy ekspertów system zarządzania zgodnością (Compliance) albo chociaż wdrożyć system antykorupcyjny.

 

Głównym interesariuszem na pewno powinien być m.in. Zarząd i Rada Nadzorcza.

 

Masz pytanie? Napisz do mnie :-)