piątek, 22 grudnia 2017

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i Szczęśliwego Nowego Roku



Drodzy Czytelnicy, obecni i przyszli :-)

Drodzy Klienci mojej Kancelarii Radcy Prawnego :-)

Mam nadzieję, że wszyscy będziemy mieli zdrowe, spokojne, rodzinne i wesołe Święta Bożego Narodzenia :-)

Niech nadchodzący rok przyniesie Państwu mnóstwo sukcesów na drodze ku spełnieniu marzeń :-)
oraz mnóstwo uśmiechu :-) 

Ponadto życzę nam wszystkich by Konstytucja RP i zasady Demokracji przestały być łamane przez rządzących w Polsce, a zaczęły być szanowane i stosowane. 
Abyśmy pamiętali, że nic nie jest dane na zawsze lub za darmo - Freedom is not free

poniedziałek, 18 grudnia 2017

„Obyś żył w ciekawych czasach” – czyli o publicznym transporcie zbiorowym, RODO, antykorupcji, Compliance, itd. część II



Minął prawie miesiąc od mojego ostatniego wpisu na blogu. 

No cóż, jak człowiek ma dużo pracy to czas szybko mija. Tak jak miesiąc temu zamiast paru postów będzie jeden duży. 

A więc po kolei.

 

Pisałem już, że trwają pracę nad zmianą ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym (Link). Obecnie, w dniu 11 grudnia br, projekt ustawy przekazano Prezydentowi do podpisu (patrz art. 34 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018) . Kolejny raz wydłużono o rok terminy w art. 78 ust 1, art. 79 ust 1 i 2, art. 80, art. 82 ust 2, art. 87 ust 1 i 3, art. 81, art. 85 ust 2 i art. 90 ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym.

A o zapowiadanej nowelizacji na razie ucichło. Za to kolejne PKS upadają od lat. Ostatnio międzynarodowy koncern ARRIVA wycofuje się z kursów z kolejnych oddziałów, ostatnio z podkarpacia koło Mielca. Ile lat można czekać na ucywilizowanie rynku publicznego transportu zbiorowego poza miastami.

 

RODO – tik tak powoli kończy się czas. Wyszło parę komentarzy do rozporządzenia, parę wytycznych, trochę poradników i mnóstwo artykułów. A ilu się ekspertów pojawiło od RODO. A ile szkoleń. Obstawiam, że kolejny boom będzie dotyczył procedur antykorupcyjnych w związku z ustawą o jawności życia społecznego.

A właśnie, 12 grudnia br. pojawiła się kolejna wersja projektu przedmiotowej ustawy o jawności życia społecznego

Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2018 r., a Firmy mają mieć 6 miesięcy na wdrożenie lub dostosowanie procedur antykorupcyjnych. Osoby odpowiedzialne za compliance będą miały co robić.

 

Zbiór ustaw, znany pod nazwą „Konstytucja dla biznesu” jest po pierwszym czytaniu (w dniu 8 maja br.) w Sejmie. Zamiast jednej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej będziemy mieć parę ustaw. Po co? Nie wiem. Poza tym Konstytucja to jest jedna i obecnie jest łamana przez partię rządzącą. Ale rozumiem, że chodzi o PR. Po likwidacji niezależności Sądownictwa, żadna, nawet najlepsza tzw. „Konstytucja dla Biznesu” nie będzie miała wielkiego znaczenia. Ustawy mają sens gdy Przedsiębiorca, którego prawo np. Administracja złamała,  może pójść do niezależnego Sądu. 

No cóż, niezależnie od wszystkiego będę Państwa informował o przedmiotowym projekcie.

 

Zapraszam do zadawania pytań i komentarzy.

wtorek, 21 listopada 2017

„Obyś żył w ciekawych czasach” – czyli o RODO, antykorupcji, Compliance, itd.



Ostatnio sporo się dzieje. Dlatego mam dużo pracy a mało czasu. Więc w listopadzie zamiast paru postów będzie jeden duży :-)

A skąd tytuł postu? Myślę, że w ostatnim czasie poziom ryzyk prawnych jest rekordowo wysoki i będzie tylko gorzej.

Czasy dla prawników są wyjątkowo ciekawe - dużo pracy i nowych wyzwań. 

Dla przedsiębiorców i samorządów też nastały ciekawe czasy.

Cztery wyzwania to: RODO, antykorupcja, odpowiedzialność podmiotów zbiorowych, przepisy karno-podatkowe. 

A jeszcze został ponad miesiąc do końca roku.

 

O RODO już pisałem m.in. TUTAJ. Do wejścia w życie rozporządzenia zostało jeszcze albo tylko 6 miesięcy. Ostatnio mam wrażenie, że doradzaniem w sprawie RODO zajmują się wszyscy. No to ja też ;-). A żeby uzyskać przewagę konkurencyjną pozyskałem do współpracy doświadczonego Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Zainteresowanych proszę o kontakt.

 

Następną rzeczą, do której trzeba się przygotować, są nowe przepisy antykorupcyjne (więcej możesz przeczytać TU  i TU) oraz projektowana nowelizacja o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych (zapowiedziana przez Ministerstwo Sprawiedliwości).

 

O ryzykach związanych z podatkami itd. nawet nie wspomnę, bo jeszcze wyjdzie że straszę. 

Poza tym przyznam się szczerze, że podatki to nie moja specjalność.

 

Jeżeli kierujesz przedsiębiorstwem, jednostką samorządu terytorialnego itd. to powinieneś bardzo poważnie i wnikliwie rozważyć pozyskanie pomocy specjalisty ds. Zgodności (Compliance). Zakładam, że z pomocy prawnika, doradcy podatkowego, księgowej, HR już korzystasz. W większych jednostkach przydałby się jeszcze specjalista ds. zarządzania ryzykiem i specjalista ds. ochrony danych osobowych.

Mniejsze jednostki, mali i średni przedsiębiorcy, z uwagi m.in. na możliwości finansowe, powinni rozważyć choćby wykupienie usług doradztwa ww. zakresie.

Jeżeli, chciałbyś na ten temat dowiedzieć się coś więcej zapraszam do kontaktu.

 

Pochwalę się. Uczestniczyłem w intensywnym kursie certyfikującym „Approved Compliance Officer” i pomyślnie zdałem egzamin na ocenę celującą. A poniżej dowód.

 

 

 

A na koniec dwa ciekawe (w mojej ocenie) orzeczenia SN.

Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład wprawiony w ruch za pomocą sił przyrody nie odpowiada za szkodę wyrządzoną przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, jeżeli istnieją podstawy do przyjęcia, że szkoda nastąpiła z wyłącznej winy osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności, choćby osoba ta nie została zidentyfikowana (art. 435 k.c.). (uchwała z dnia 26 lipca 2017 r., III CZP 30/17)

 

Wydatki na najem pojazdu zastępczego poniesione przez poszkodowanego, przekraczające koszty zaproponowanego przez ubezpieczyciela skorzystania z takiego pojazdu są objęte odpowiedzialnością z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli ich poniesienie było celowe i ekonomicznie uzasadnione. (uchwała z dnia 24 sierpnia 2017 r., III CZP 20/17)

wtorek, 7 listopada 2017

Sygnalista (ang. whistleblower) - bohater czy kapuś

"Nie wiń osoby, która przynosi złe wieści" Sofokles
"Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili" Edmund Burke

Ostatnio obok RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) bardzo modnym tematem staje się dyskusja o sygnalistach (ang. whistleblower).
Kim jest sygnalista?
Dla mnie sygnalista (demaskator, ang. whistleblower) to osoba, która nie odwraca wzroku i nie milczy w obliczu zła lecz ujawnia je. Działając w dobrej wierze alarmuje o możliwych nieprawidłowościach itp.

Niestety, z uwagi na Kulturę w Polsce, sygnaliści są często uważani lub myleni z donosicielami, kapusiami, czarną owcą itd.
Jest to spadek po rozbiorach i PRL gdy władza była traktowana jako wroga i obca. Niestety również po 1989 r. nie udało się w Polsce ugruntować świadomości, że każdy z nas jest odpowiedzialny za Państwo, dobro publiczne, swój zakład pracy itd.
Do tego często źle  rozumie się powiedzenie: "Zły to ptak co własne gniazdo kala". Zamiast karać tego co robi źle, karze się tego co zło ujawnia by je wyeliminować.

Sygnalista od donosiciela różni się m.in. pobudkami z powodu, których działa. No ale to temat na dłuższą dyskusję.

Niestety w Polsce brak jest dobrej ustawowej regulacji na temat sygnalistów, a rozwiązania zaproponowane w projekcje ustawy o jawności życia publicznego wszyscy oceniają jako złe (patrz np. TU).


Post o sygnalistach planowałem od pewnego czasu. Ostatnio zacząłem zbierać materiały i dużo czytać o sygnalistach. I stwierdziłem, że lepiej zrobię jak wskażę Ci gdzie znaleźć potrzebną wiedzę.
Po pierwsze polecam stronę www.sygnalista.pl
Po drugie analizy Fundacji Batorego oraz inne analizy i opracowania, które znajdziesz na powyższej stronie.
Po trzecie Przegląd Antykorupcyjny poświęcony sygnalistom.
Dlatego teraz już zakończę.

A ty jak uważasz? Sygnalista to bohater czy kapuś?

wtorek, 31 października 2017

Zmiana ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym cd część 7

W dniu 10 stycznia 2017 r. pisałem, że nie znam odpowiedzi na pytanie: "Panie Mecenasie, a co będzie z tą ustawą o Publicznym transporcie zbiorowym? Czy jest sens w świetle zapowiedzi i projektów Ministerstwa, wszczynać procedury wyboru operatora?". (link)

W tym roku informowałem Państwa o pracach nad nowelizacją ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym. (m.in. tu).

Jak na pewno wiesz przedmiotowa ustawa nadal nie weszła w 100% w życie.
Pierwotnie miała wejść w pełni w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Potem ustawą o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 21 lipca 2016 r.  wydłużono ten termin do 1 stycznia 2018 r.

Jeżeli ktoś myślał, że to koniec tej epopei to się myli. Sejm pracuje nad projektem ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018.
W art. 32 ww. projektu ustawy mamy regulację wydłużenia ww. terminu do 1 stycznia 2019 r.

Ja mam tylko dwa pytania:
1) kiedy w końcu ustawa o Publicznym transporcie zbiorowym wejdzie w pełni w życie?
2) dlaczego tak ważna zmiana ukryta jest w innej ustawie?

Przy okazji trwają prace nad nową ustawą Prawo zamówień publicznych.
Oczywiście będę informował o tym na stronie.






sobota, 28 października 2017

Druga rocznica bloga Kancelarii Radcy Prawnego Paweł Ludwiczak

Dziś jest druga rocznica moja bloga.
Czas na małe podsumowanie :-)

W dniu 28 października 2015 r. opublikowałem pierwszy post.

W sumie przez dwa lata napisałem 98 postów, z czego przez ostatni rok napisałem 45 posty.
Szczerze mówiąc nie wiem czy to dużo czy mało.

Według bloggera moja strona miała łącznie (przez 2 lata) 38505 wyświetleń - czyli średnio ponad 52 dziennie. Według analytics miałem, przez ostatnie 12 miesięcy, 1168 indywidualnych czytelników.
Uważam, że nie jest źle choć marzy mi się by było lepiej. Do najbardziej poczytnych blogów prawniczych na pewno jeszcze mi bardzo daleko. Ale kto wie co przyniesie przyszłość.

Najczęściej czytany był post: "Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego - czyli ile?" - 292 razy (rok temu było 123 razy).
Post "Poradnik "Jak udzielić zamówienia in house w 4 krokach - krótka ściąga" opublikowany w marcu tego roku wyświetlany był 124 razy.
Więcej wyświetleń miała tylko zakładka "o mnie" - 779 razy i "kontakt" - 598 razy.

Oprócz Poradnika blog wzbogacił się o Logo mojej Kancelarii :-)

Na pewno będę pisał dalej. Jeżeli chcecie o czymś przeczytać, macie pytania, wątpliwości lub własne przemyślenia proszę o komentarze lub kontakt. Obiecuję że odpiszę.

Pozdrawiam i do usłyszenia a raczej przeczytania ;-)

piątek, 27 października 2017

Projekt ustawy o jawności życia publicznego

Ostatnio wszyscy piszą o RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Co rozumiem jako przewodniczący Zespołu ds. Wdrożenia RODO.
I mogę się założyć, że będzie się pisało jeszcze więcej o RODO.

Nieoczekiwanie pojawił się czarny koń w wyścigu o miano najważniejszej regulacji dla Compliance w 2017 r. i 2018 r.
W dniu 24 października pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji (link TU) projekt ustawy o jawności życia publicznego.
Tak naprawdę to jest to kolejny potworek prawny. Jestem bardzo ciekaw kto wpadł na "genialny" pomysł połączenia w jednej ustawie:
1) nowej ustawy o dostępie do informacji publicznej,
2) nowej ustawy o działalności  lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
3) nowej ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
4) przepisów antykorupcyjnych,
5) zmian do 37 innych ustaw (niektórych z sensem, niektórych nie).
Pytam się: PO CO?
Przecież to się kłóci z zasadami należytej legislacji.

No dobra, przejdźmy do szczegółów.

Projekt nowej ustawy o dostępie do informacji publicznej ogranicza dostęp obywateli i NGO do informacji publicznej. To kolejny przykład projektu ustawy łamiącej lub obchodzącej zapisy Konstytucji. Dlaczego dostęp do informacji publicznej jest taki ważny? Polecam choćby stronę http://watchdog.org.pl/

Stara ustawa o działalności  lobbingowej w procesie stanowienia prawa była zła i nowa jest zła. Praktyka też jest zła. Uzgadniając tak ważne i skomplikowane kwestie Państwo dało nam obywatelom 7 dni na zgłoszenie uwag do przedmiotowej ustawy. To SKANDAL. Równie dobrze mogli zgłosić projekt przedmiotowej ustawy jako projekt poselski i uchwalić oraz wydać w nocy.
Legislacja w Polsce wymaga radykalnej odnowy. Państwo wydaje za dużo przepisów. Coraz więcej. Do tego coraz gorszej jakości. Obecna większość parlamentarna nie słucha ekspertów i obywateli. Ten projekt tego nie zmieni. :-(

Po co 108 kategorii osób, specjaliści szacują, że to ponad 800 tysięcy osób, ma składać oświadczenia majątkowe? To o 300 tysięcy osób więcej niż teraz. Kto to sprawdzi? I po co? Przecież od dawna wiadomo, że korupcji to narzędzie nie zmniejsza.
Do tego oświadczenia majątkowe mają być jawne? Chyba tylko by zapewnić ludziom Igrzyska.
Bardzo złe, niebezpieczne i niepotrzebne rozwiązanie.

Zmiany 37 ustaw są różne, od drobnych do poważnych.

Mogę jeszcze długo krytykować ten projekt, ale dla równowagi pochwalę dobre rzeczy (w sumie to tylko te dobre rzeczy powinny się znaleźć w tym projekcie), tj.:
1) mamy regulacje na temat ochrony sygnalistów (rozdział nr 9). Nie są idealne, ale są, 
2) mamy regulacje o przeciwdziałaniu praktykom korupcyjnym (rozdział 10), wzmocnione sankcjami w art. 85, art. 86 i art. 88.

Polecam dokładną lekturę art. 71 i art. 72. Przedsiębiorcy i Jednostki sektora finansów publicznych będą mieli prawny obowiązek wdrożenia skutecznych systemów zarządzania zgodnością (compliance) o charakterze antykorupcyjnym.

Reasumując, jakby projekt przedmiotowej ustawy składał się tylko z rozdziału nr 9 i 10 oraz art. 85, 86 i art 88 (plus oczywiście  przepisy ogólne i końcowe) oraz czas na konsultacje był liczony chociaż w tygodniach a nie dniach to mielibyśmy przykład dobrej i potrzebnej legislacji.
No i tytuł powinien brzmieć "Ustawa antykorupcyjna".
Niestety zamiast tego wyszło jak zwykle :-(

Ps. Parę mniej ważnych kwestii pominąłem.