środa, 25 stycznia 2017

Zamówienie in house w nowym Prawie zamówień publicznych



Polski ustawodawca wprowadził w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1  pkt 12), 13) i 14) Pzp).

O warunkach udzielenia zamówienia in house pisałem już tutaj http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/07/zamowienia-in-house-w-prawie-zamowien.html, dziś napiszę ciut o procedurze określonej w Pzp.

A w punktach wygląda ona tak:
1.   Fakultatywne ogłoszenie Zamawiającego o zamiarze zawarcia umowy (art. 66 ust 2 Pzp). Możesz je umieścić odpowiednio w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazać do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej po wszczęciu postępowania. Powinno zawierać co najmniej:
  1)      nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego,
  2)      określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia,
  3)      uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki,
  4)      nazwę (firmę) albo imię i nazwisko oraz adres wykonawcy, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia.
2.   Negocjacje Zamawiającego z jednym Wykonawcą.
3.   Zamieszczenie przez Zamawiającego a stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na swojej stronie internetowej, informację o zamiarze zawarcia umowy (art. 67 ust. 11 Pzp), zawierającą co najmniej:
  1)      nazwę i adres zamawiającego,
  2)      określenie przedmiotu zamówienia i wielkości lub zakresu zamówienia,
  3)      szacunkową wartość zamówienia,
  4)      nazwę i adres wykonawcy, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia,
  5)      podstawę prawną i uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki,
  6)      planowany termin realizacji zamówienia i czas trwania umowy,
  7)    informację o terminie i odpowiednio zamieszczeniu lub opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, o którym mowa w art. 66 ust. 2 Pzp, jeżeli zostało zamieszczone lub opublikowane albo informację, że takie ogłoszenie nie zostało zamieszczone lub opublikowane.
4.    Zawarcie umowy po upływie co najmniej 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o których mowa w pkt 3 (art. 66 ust 12 Pzp). Jeżeli w sprawie zostanie wniesione odwołanie, to zamawiającego obowiązuje zakaz zawarcia umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowania odwoławcze (art. 183 ust. 1 Pzp).
5.   Po zakończeniu postępowania, Zamawiający niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na swojej stronie internetowej informację (art. 67 ust 13 Pzp) o:
  1)      udzieleniu zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-15 Pzp, zawierającą co najmniej:
   a)      nazwę i adres zamawiającego,
   b)      określenie przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia oraz wartości zamówienia,
   c)      nazwę i adres wykonawcy, z którym została zawarta umowa,
   d)     podstawę prawną i uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia,
   e)      termin realizacji zamówienia i czas trwania umowy,
   f)       informację o terminie i miejscu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, o którym mowa w art. 66 ust. 2, jeżeli zostało opublikowane albo informację, że takie ogłoszenie nie zostało opublikowane,
   g)      informację o terminie i miejscu zamieszczenia lub opublikowania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 95 ust. 1 i 2 Pzp,
 albo
  2)      nieudzieleniu zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-15 Pzp, zawierającą co najmniej:
a)      nazwę i adres zamawiającego,
b)      wskazanie informacji, o której mowa w art. 67 ust. 11 Pzp.

Oczywiście będziesz potrzebował wcześniej audytu i ew, uchwał właściwych organów.

KONIEC :-)

wtorek, 10 stycznia 2017

Zmiana ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym cd część 4

Parokrotnie już pisałem o pracach nad zmianą ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym:
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/09/zmiana-ustawy-o-publicznym-transporcie.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/09/zmiana-ustawy-o-publicznym-transporcie_15.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/10/zmiana-ustawy-o-publicznym-transporcie.html

Kiedy dwa tygodnie temu składałem życzenia Noworoczne, wielu przedstawicieli Samorządów terytorialnych pytało mnie: "Panie Mecenasie, a co będzie z tą ustawą o Publicznym transporcie zbiorowym? Czy jest sens w świetle zapowiedzi i projektów Ministerstwa, wszczynać procedury wyboru operatora?".

Muszę się przyznać z bólem serca, że nie wiem w dzisiejszych czasach czy np. w ciągu 24 godzin nowa treść ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym nie zostanie uchwalona, podpisana i opublikowana.
Nie mogę więc zagwarantować czy, kiedy i jak się zmieni lub nie zmieni.

Uważam, jednak, że Samorządy terytorialne już dawno powinny wybrać operatorów, jednocześnie naciskając na władzę ustawodawczą by zmieniła ustawę w sposób wzmacniający publiczny transport zbiorowy i zapewniający jego zrównoważony rozwój przy równym i powszechnym dostępie.
Choćby (czy raczej głównie :-) ) przez wprowadzenie możliwości przyznania operatorom przez Samorządy terytorialne prawa wyłączności.

Mam nadzieję, że do końca tego roku wszystkie Samorządy terytorialne wykonują swój obowiązek i wybiorą operatorów a władza ustawodawcza nie zmieni ustawy w sposób proponowany ostatnio przez Ministerstwo czy Senat.

Czego sobie i Państwu życzę :-)

środa, 4 stycznia 2017

projekt ustawy o konfiskacji rozszerzonej - część 2

W dniu 30 grudnia 2016 r. wpłynął do Sejmu Rządowy projekt ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1186)

W dniu 3 stycznia 2017 r. skierowano go do I czytania na posiedzeniu Sejmu.

Projekt ma na celu wykonanie prawa UE,  poprzez wprowadzenie do polskiego prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego zmian poprawiających efektywność mechanizmów służących pozbawieniu sprawców przestępstw korzyści z popełnienia czynów zabronionych.

Cel jest słuszny, niestety nowe przepisy mogą rodzić również pewne ryzyka prawne dla uczciwych przedsiębiorców.

Tak jak obiecałem wcześniej, w kolejnych postach będę informował o pracach nad tym projektem i treści nowych przepisów.


niedziela, 1 stycznia 2017

CEDGiF to nie CEIDG - czyli jak się nie dać oszukać

Wczoraj, jak co dzień, sprawdzałem skrzynkę pocztowa.
Patrzę, a tu koperta. Pomyślałem sobie, że to na pewno życzenia noworoczne.
Ku memu zdziwieniu, była to informacja o wymogu zapłacenia 295 zł pod rygorem braku wpisu w CEDGiF - Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej i Firm. Pismo zawiera też bełkot pseudoprawniczy mający sprawiać wrażenie, że to oficjalne pismo.
Żeby nie przedłużać, to pismo jest próbą wyłudzenia ode mnie 295 zł.

CEDGiF to nie jest CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów. (www.ceidg.gov.pl)
Apropo wszystkie wpisy do CEIDG są BEZPŁATNE.

Jeżeli dostali Państwo pismo od CEDGiF, proszę nie płacić tym oszustom.
Jeżeli mają Państwo wątpliwości, proszę się spytać swego doradcy prawnego, co z tym zrobić.

Przy okazji, jeżeli dostaną Państwo emaila, z załącznikiem spakowanym zip, rar itp, w którym RZEKOMO jest np. faktura od nieznanego nadawcy. POD ŻADNYM POZOREM  NIE OTWIERAJCIE ZAŁĄCZNIKA.
Na 99% jest to wirus lub trojan.

Pamiętajcie:
1) "prawo nie chroni głupich ani naiwnych"
2) "bądź mądry przed szkodą, a nie po szkodzie"

Jeśli masz wątpliwości, pytaj się specjalistów.
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/11/madry-przedsiebiorca-po-szkodzie-ale.html




piątek, 23 grudnia 2016

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i Szczęśliwego Nowego Roku

Drodzy Czytelnicy, obecni i przyszli :-)

Drodzy Klienci mojej Kancelarii Radcy Prawnego :-)

Mam nadzieję, że wszyscy będziemy mieli zdrowe, spokojne, rodzinne i wesołe Święta Bożego Narodzenia :-)


Niech nadchodzący rok przyniesie Państwu mnóstwo sukcesów na drodze ku spełnieniu marzeń :-)
oraz mnóstwo uśmiechu :-)

środa, 21 grudnia 2016

Projekt ustawy o konfiskacje rozszerzonej

Wczoraj, 20 grudnia br., Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o konfiskacie rozszerzonej.

Projekt ustawy ma na celu szczytne cele:
1) zabierania majątków pochodzących z przestępstw,
2) walka z zorganizowaną przestępczością
3) dostosowanie polskiego prawa do prawa unijnego i współczesnych standardów.

Nowe przepisy mogą jednak stanowić potencjalne ryzyko dla uczciwych przedsiębiorców.

Pisałem już o tym wcześniej:
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/06/jak-planowana-nowelizacja-kodeksu.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/10/jak-planowana-nowelizacja-kodeksu.html

Postaram się informować na bieżąco o losach tego projektu.


wtorek, 13 grudnia 2016

Norma antykorupcyjna ISO37001

Prawnik powinien się uczyć cały czas :-)
Dlatego między innymi, wziąłem dziś udział w Webinarium: "Norma antykorupcyjna ISO37001 - jak ją rozumieć i wdrażać w organizacji".
W tym miejscu chciałbym podziękować organizatorom czyli PwC.

Walka z ryzykiem związanym z korupcją i łapówkarstwem jest często jednym z elementów systemu Compliance.
W dzisiejszych czasach, każdy przedsiębiorca ale również np. wójt, burmistrz, Prezydent czy Starosta powinien się zastanowić nad wdrożeniem Compliance w kierowanej przez siebie jednostce.

Dlaczego?

O tym będziesz mógł przeczytać na pewno w kolejnych postach oraz możesz już teraz przeczytać we wcześniejszych postach :-) , np.:
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/06/jak-planowana-nowelizacja-kodeksu.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/05/trzeba-byc-zacnym.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2016/02/compliance-sow-kilka-czesc-trzecia.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2015/11/compliance-sow-kilka-czesc-druga.html
http://www.ludwiczak-radcaprawny.pl/2015/11/compliance-sow-kilka.html